dnes je 23.10.2024

Input:

Železniční doprava

13.4.2017, , Zdroj: Verlag Dashöfer

9.1.2 Železniční doprava

Ing. Leo Tvrdoň, Ph.D., ALog., Ing. Jaroslav Bazala, Ph.D., ALog. a kolektiv autorů

Železniční doprava patří z pohledu životního prostředí mezi nejšetrnější druhy přeprav. Produkuje jen minimum emisí, elektrická železnice žádné přímé emise. Železnice je také méně náročná na prostor spojený se zásahy do krajiny. Elektrifikovaná dvoukolejka zabere jen asi třetinu půdy oproti dálnici s 2 x 2 pruhy. Další výhodou je, že na železnici nevznikají dopravní kolony. Nevýhodou naopak, že železniční síť není tak hustá jako silniční a vlakem se tak dá dostat na omezený počet míst. Vlak však může být velmi rychlý a na některých tratích v ČR konkuruje i dopravě automobilem.

Není tak flexibilní, je vhodná pro přepravu "ve velkém" a v kombinaci se silniční dopravou ve formě kombinované dopravy. Je levná v přepočtu na přepravovanou hmotnost, na druhé straně není tak pružná a univerzálně použitelná jako třeba doprava silniční. Obecně platí, že vyžaduje delší dobu nutnou na přepravu a nabízí nižší frekvenci poskytovaných služeb.

Délka železniční sítě je 9.430 km. Zhruba 3000 km

Nahrávám...
Nahrávám...