6.6
Postupy při výměně palet v přepravním procesu
JUDr. Václav Roubal
NahoruÚvod
Paletové hospodářství je ekonomicky významným prvkem, jehož smluvní
úprava nemá samostatnou právní regulaci, neboť palety jsou součástí zásilky,
pro niž platí příslušná zákonná ustanovení. Tato však pro specifickou povahu
manipulace s paletami nevystačují. Je proto namístě formulovat příslušný režim
ve sjednávaných obchodních smlouvách a ve smlouvách v oblasti dopravy tak, aby
byla dána žádoucí právní pravidla, a smlouvy tak tvořily spolehlivý právní
rámec a vytvářely podmínky pro předcházení závadám v oběhu palet. To bude
předpokladem pro plynulost řešení paletového hospodářství a právních podmínek,
na jejichž základě je možno odstraňovat případně vznikající nedorozumění a
spory mezi účastníky. Pravidla pro výměnu palet, obsažená v příslušných
smlouvách, mají splňovat následující požadavky.
NahoruZásady pro používání palet
Využití palet velmi usnadňuje přepravu a manipulaci se zbožím a kromě
toho přináší urychlení těchto operací a jejich zlevnění. Jednotky se zbožím
mohou být dobře manipulovány a dochází také ke snížení výloh za balení, což
všechno umožňuje zajišťovat přepravu lépe a "just in time“. Také skladování a
další rozdělování zásilek je tímto postupem příznivě ovlivněno. Předpoklad pro
optimální oběh při přepravách na paletách je uzavřený přepravní řetěz, který
sestává svými jednotlivými články ze speditérů-dopravců, provádějících
dopravců, zasílatelských příjemců a konečných příjemců. Je třeba rozeznávat od
tohoto dopravního řetězce obchodní řetězec, který zpravidla sestává z
odesílatele a příjemce. Zde je třeba hledat výchozí bod, abychom se dostali k
uzavřenému paletovému systému, neboť nakonec odesílatel dává k dispozici
zpravidla své zboží pro příjemce na paletách.
NahoruDefinice palety
Je uvedena v řadě předpisů, a to jak v předpisech národních, tak i v
předpisech mezinárodních. Paletou se rozumí taková forma uložení zboží, která
umožňuje, aby zboží mohlo být na tomto prostředku účelně uloženo, a mohlo tak
být přepravováno jako ložní jednotka s tím, že je možno s ní manipulovat
příslušným zařízením, vhodně a úsporně ji ukládat ve skladu za pomoci
mechanických zařízení. Paleta jako taková je rovněž přepravovaným zbožím, které
je odesílatelem disponováno k přepravám zboží, tak jak je definováno v Úmluvě
OSN z 24. 5. 1980 o multimodálních přepravách zboží.
NahoruZařazení příslušného ustanovení o paletách do smlouvy
Není dána žádná zákonná regulace o právní povaze smlouvy o paletách,
takže je nutno vycházet z jednotlivých typů smluv, v nichž bude důvodné, aby
obsahovaly příslušnou doložku o paletách. Zejména půjde o smlouvu kupní,
smlouvu o přepravě, smlouvu o nájmu a smlouvu o půjčce, dále pak o smlouvu o
přepravě, kde se budeme setkávat s ustanoveními o postupu s paletami.
NahoruZásady pro obchodní podmínky při výměně palet
-
Zasílatelská nebo přepravní smlouva, která v sobě zahrnuje výměnu
palet, tj. tedy upravuje jejich vrácení, není řešena žádnou obchodní zvyklostí;
není-li nic ujednáno, nevznikají žádné povinnosti dopravce, pokud jde o tyto
přepravní prostředky. Přepravní smlouva je tedy splněna dodáním paletované
zásilky.
-
Předání palet se závazkem jejich zpětného vrácení může příkazce
sjednat s dopravcem jen tehdy, jestliže je postaveno jako jisté, že příkazce
před uzavřením přepravní smlouvy zaváže příjemce paletovaného zboží k
připravení palet stejného počtu, druhu a kvality tak, aby tyto byly vráceny
odesílateli. Příjemce tak přistupuje na závazek zpětného vydání palet jako na
svůj smluvní závazek vůči odesílateli palet se zbožím.
-
Jestliže obchodními podmínkami nebo individuálním ujednáním bylo
dohodnuto zpětné dodání palet, např. na základě paletovaného listu, pak platí
následující: Jestliže tedy dopravce dodá palety zpět svému příkazci, pak toto
dodání palet, včetně vykonání přepravní cesty, na místo, kde palety budou znovu
využity naložením zboží, je nutno zaplatit, a tedy dohodnout v přepravní
smlouvě odpovídající ustanovení. Dopravce přistavuje svému příkazci tyto palety
jako půjčku k naložení dalšího zboží a odesílatel se má postarat o to, aby na
základě dohodnutého obchodního kontraktu příslušný příjemce vrátil palety
stejného druhu a jakosti dopravci přímo na jeho stanovišti nebo v dohodnuté
lhůtě, např. 14 dnů. Vrácení palet je tzv. donosný dluh. Je proto třeba, aby
byl hrazen odesílatelem.
-
Jestliže dopravce převezme od odesílatele palety a je to dohodnuto
s právní účinností, že budou dodány palety stejného druhu, počtu a kvality
odesílateli, pak toto vrácení je zavazujícím jen tehdy, když příjemce předá
stejný počet, druh a kvalitu palet bezprostředně na místě vykládky dopravci,
který zásilku doručil. Zpětné dovezení palet je hrazeno odesílatelem jako
vedlejší závazek vyplývající z přepravní smlouvy. Jestliže ovšem dopravce
doveze zpět menší počet palet příjemci, pak je toto menší množství třeba
vypořádat odpovídající úhradou nedodaného počtu palet. Závazek příjemce vůči
odesílateli ze závazku dodání k vrácení zbývajících palet zůstává nedotčen.
Nárok na vrácení proti dopravci není dán.
-
Totéž platí, když palety předané odesílatelem nebo zasílatelem
zcela nebo zčásti jsou dodány na jiné místo vydání. Také zde musí bát
vypořádána úplata za provedenou přepravu palet.
-
Jestliže byla dohodnuta účinná smlouva o vratné přepravě palet a
jestliže byl vyhotoven také účinný paletový doprovodný doklad, pak zpětné
vydání palet se stává hlavní povinností příjemce oproti příkazci z daného
obchodního kontraktu. Paletovým dlužníkem je pak v tomto případě příjemce.
Jestliže nevydá tento příjemce palety stejného druhu a jakosti zpět, pak
odstupuje dopravce od závazku vrácení palet vzniklém na základě paletové
smlouvy příjemce vůči příkazci. Nárok na náhradu škody oproti dopravci je
vyloučen.
-
Jestliže je uzavřena účinná smlouva o zpětném vrácení palet, pak
se rozumí, že jde o vrácení v přiměřené lhůtě, pokud možno po 4 týdnech, a
takto sjednaný termín je považován za splatný. Může se ovšem stát, že takto
stanovený termín k vrácení palet nevyhovuje a vrácení palet není také
uskutečnitelné, protože příjemce není s to, aby palety včas vrátil, pak
nevznikají z této smlouvy žádné nároky na náhradu škody proti dopravci. Pokud
jsou v určitém dlouhodobě trvajícím "dlužnickém“ vztahu sjednány smlouvy o
vrácení palet, pak je na místě, aby bylo prováděno eventuálně měsíčně
odsouhlasení salda tohoto prodlení ve vrácení palet.
-
Jestliže dopravce nemůže dostát svému závazku ke zpětnému vrácení
palet, a sice z důvodů, které nejsou na jeho straně, pak není dán důvod ani pro
smluvní pokutu kvůli výpadku využití palet, ani není dán důvod k uplatnění
náhrady škody vyplývající z tohoto prodlení vůči dopravci. Jestliže v
obchodních podmínkách smluvního partnera jsou stanoveny formulace, které tomuto
postupu odpírají, pak dopravce bude uplatňovat důvodně proti tomu své
námitky.
-
Promlčení nároku na zpětné vydání palet se řídí podle použitelného
práva v dopravě buďto podle národní, nebo mezinárodní úpravy, přičemž je třeba
vzít v úvahu ustanovení čl. 32, odst. 1, písmeno c) Úmluvy CMR. Lhůta pro
uplatnění nároků odpovídá přepravnímu právu, zpravidla činí 1 rok.
-
Dopravce neodpovídá za škody z důvodů nedostatečného naložení
zboží na palety, resp. palet na vozidlo, pokud vozidlo sám nenakládá.
-
Jsou-li palety nakládány odesílatelem, s nákladem uzavřeným
fóliemi, a dojde k poškození zboží nacházejícího se na paletách, pak jde o
nedostatek balení, za který odpovídá příkazce. Totéž platí, jestliže odesílatel
zboží naloží zásilku na poškozenou paletu a z tohoto důvodu vznikne na
paletovaném zboží škoda. Předpokládá se však, že dopravce přezkoumal ve smyslu
čl. 8 odst. 1a a 1b Úmluvy CMR při převzetí zásilky správnost údajů uvedených v
nákladním listě a vnější stav zásilky a balení (palet). Nedostatky na zabalené
zásilce, které jsou zjevně viditelné a které nebyly zaneseny do nákladního
listu CMR, jdou k tíži dopravce, ledaže dopravce prokáže, že nemohl přezkoumat
obsah palet. Pak tady platí klauzule, že zboží bylo převzato bez možnosti
kontroly počtu kusů,…