5.4
Návrh novely vyhlášky o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným
Ministerstvo dopravy
Návrh vyhlášky novelizuje stávající vyhlášku č. 470/2012 Sb., o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným, ve znění pozdějších předpisů.
Přijetí návrhu je nezbytné z důvodu změn v rozsahu nově zprovozněných úseků dálnic v průběhu roku 2021 a 2022. Konkrétně se jedná o následující pozemní komunikace, které budou zprovozněny v roce 2021 a 2022:
Celkem se zvýší délka výkonově zpoplatněných dálnic na cca 1379 km.
Současně je přijetí návrhu potřebné z důvodu rozšíření výkonově zpoplatněných silnic I. třídy o cca 380 km, které vychází ze skutečnosti, že se neprokázalo, že by v rámci silnic I. třídy zpoplatněných od 1. 1. 2021 docházelo ke snížení dopravních výkonů na těchto silnicích I. třídy a docházelo by tak k objíždění zpoplatněných komunikací. Konkrétně se jedná o následující silnice I. třídy:
Celkem se zvýší délka výkonově zpoplatněných silnic I. třídy na cca 1470 km.
I přes současné zpoplatnění cca 1 087 km silnic I. třídy a i s přihlédnutím k faktu, že dopravní data za rok 2021, v rozsahu, v jakém byly k dispozici z provozovaných automatických sčítačů dopravy, jakýmkoliv způsobem neprokazují, že by docházelo k objíždění již zpoplatněných silnic I. třídy, je navrhováno další rozšíření zpoplatnění mýtným silnic I. třídy, které by zvýšilo příjem rozpočtu SFDI a zároveň by bylo ekonomicky ospravedlnitelné i ve vztahu k dopravcům. Jedná se především o silnice I. třídy s vysokou intenzitou dopravy, které zároveň slouží jako alternativní trasy k již zpoplatněným trasám po dálnicích nebo jiných silnicích I. třídy. V neposlední řadě byl vzat v potaz parametr topologie uvažovaných úseků silnic I. třídy neboť zpoplatňován je výhradně extravilán (tj. úseky silnic I. třídy vedoucí mimo souvisle zastavěné území). Dle vlastních zpracovaných propočtů Ministerstva dopravy a cenové nabídky od společnosti Czech Toll, vycházejících z Přílohy č. 5 smlouvy o Systému elektronického mýta (dále též jen "SEM") by se na daných úsecích, viz výše, mělo podařit dosáhnout stavu, že nákladovost tohoto rozšíření nepřekročí 15 % částky, která by dle predikcí mohla být vybrána do konce roku 2029 (konec současné smlouvy o SEM).
NahoruNávrh novely vyhlášky s komentářem z aplikace ODok
VYHLÁŠKA
ze dne ...... 2021,
kterou se mění vyhláška č. 470/2012 Sb., o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným, ve znění pozdějších předpisů
Ministerstvo dopravy stanoví podle § 46 odst. 2 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění zákona č. 102/2000 Sb., zákona č. 80/2006 Sb., zákona č. 97/2009 Sb., zákona č. 347/2009 Sb., zákona č. 152/2011 Sb., zákona č. 196/2012 Sb., zákona č. 64/2014 Sb., zákona č. 268/2015 Sb., zákona č. 225/2017 Sb., zákona č. 193/2018 Sb. a zákona č.227/2019 Sb., k provedení § 20 odst. 1 tohoto zákona:
Čl. I
Vyhláška č. 470/2012 Sb., o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným, ve znění vyhlášky č. 307/2015 Sb., vyhlášky č. 434/2016 Sb., vyhlášky č. 458/2017 Sb., vyhlášky č. 247/2018 Sb., vyhlášky č. 243/2019 Sb. a vyhlášky č. 485/2020 Sb., se mění takto:
1. Příloha č. 1 včetně nadpisu zní:
"Příloha č. 1 k vyhlášce č. 470/2012 Sb.
NahoruSeznam dálnic, jejichž užití podléhá mýtnému
"
Stávající příloha č. 1 se nahrazuje za novou a je rozšířena o úseky dálnic s předpokladem zprovoznění v roce 2021 a 2022, které jsou uvedeny v obecné části.
2. Příloha č. 2 včetně nadpisu zní:
"Příloha č. 2 k vyhlášce č. 470/2012 Sb.
NahoruSeznam silnic I. třídy, jejichž užití podléhá mýtnému