dnes je 13.12.2024

Input:

Nařízení vlády o výši časových poplatků a sazeb mýtného

29.10.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.9
Nařízení vlády o výši časových poplatků a sazeb mýtného

Ministerstvo dopravy

Ve Sbírce zákonů ČR vyšlo nařízení vlády č. 299/2024 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 240/2014 Sb., o výši sazeb mýtného, slevě na mýtném a výši odměny za poskytování evropské služby elektronického mýtného, ve znění pozdějších předpisů.

Nařízení vlády č. 240/2014 Sb., o výši sazeb mýtného, slevě na mýtném a výši odměny za poskytování evropské služby elektronického mýtného, ve znění pozdějších předpisů, provádí zmocnění obsažené v § 46 odst. 1 ve spojení s § 22 odst. 5 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon o pozemních komunikacích"). Podle těchto zákonných ustanovení stanoví vláda svým nařízením výši sazeb mýtného.

Podle § 20 odst. 1 zákona o pozemních komunikacích podléhá zpoplatnění užívání pozemní komunikace, kterou určí prováděcí právní předpis a která je označena dopravní značkou označující zpoplatnění, stanoveným druhem motorového vozidla. Užívání vybraných pozemních komunikací je přitom podle § 20 odst. 2 téhož zákona zpoplatněno mýtným a časovým poplatkem. Zatímco v případě mýtného se zpoplatnění stanoví podle typu vozidla a ujeté vzdálenosti po zpoplatněné pozemní komunikaci, v případě časového poplatku se zpoplatnění stanoví podle časového období užívání zpoplatněné pozemní komunikace. Úhradě mýtného podléhá podle § 22 odst. 1 zákona o pozemních komunikacích užití zpoplatněné pozemní komunikace silničním motorovým vozidlem nejméně se čtyřmi koly, jehož největší povolená hmotnost činí více než 3,5 tuny.

Podle § 22 odst. 1 zákona o pozemních komunikacích se mýtné ukládá za účelem dosažení návratnosti nákladů vynaložených na zpoplatněné pozemní komunikace a externích nákladů. Externími náklady se rozumí náklady vyvolané při provozu vozidel v systému elektronického mýtného na zpoplatněných pozemních komunikacích, a to znečištěním ovzduší, hlukem a emisemi CO2.

Klíčové zákonné pravidlo, jež nařízení vlády č. 240/2014 Sb. respektuje, je obsaženo v § 22 odst. 2 zákona o pozemních komunikacích. Dle tohoto ustanovení jsou sazby mýtného rozlišeny podle kategorie vozidla, počtu náprav a hmotnosti vozidla nebo jízdní soupravy, kategorie pozemní komunikace a dále emisní třídy EURO vozidla a emisní třídy CO2 vozidla, jde-li o části mýtného ukládané za účelem dosažení návratnosti některých externích nákladů.

Takto popsaná právní úprava je v zákoně o pozemních komunikacích obsažena v návaznosti na přijetí zákona č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů. Tímto zákonem bylo mýtné definováno jako finanční prostředek k dosažení návratnosti nového typu externích nákladů, kdy vedle nákladů vyvolaných znečištěním ovzduší a hlukem byly nově do mýtného zahrnuty i náklady vyvolané emisemi CO2 vozidel. Vnitrostátní právní úprava přitom odpovídá požadavkům směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/362 ze dne 24. února 2022, kterou se mění směrnice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EU) 2019/520, pokud jde o výběr poplatků pro vozidla za užívání určitých pozemních komunikací (dále jen "směrnice (EU) 2022/362"). Tato směrnice člení mýtné na poplatek za pozemní komunikace (poplatek stanovený k dosažení návratnosti nákladů vzniklých v členském státě Evropské

Nahrávám...
Nahrávám...