3.8.9
Legislativní souhrn: Elektronické informace o nákladní dopravě
Úřad pro publikace
NahoruPřehled dokumentu
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1056 ze dne 15. července 2020 o elektronických informacích o nákladní dopravě
NahoruCo je cílem nařízení?
Nařízení stanoví právní rámec, který hospodářským subjektům umožňuje sdílet s donucovacími orgány informace v elektronické podobě týkající se silniční, železniční, vnitrozemské vodní a letecké přepravy zboží v Evropské unii (EU).
NahoruKlíčové body
Uplatňování
Nařízení se vztahuje na požadavky na regulační informace o přepravě zboží stanovené v právních aktech EU uvedených níže v bodech 1–5 a na požadavky na regulační informace stanovené v aktech v přenesené pravomoci nebo prováděcích aktech přijatých Evropskou komisí v souladu s právními akty uvedenými níže v bodech 1–7 (uvedenými v části A přílohy I):
1. nařízení Rady EHS č. 11 o vnitrozemské plavbě (viz shrnutí );
2. směrnice Rady 92/106/EHS o intermodální dopravě (viz shrnutí );
3. nařízení (ES) č. 1072/2009 o mezinárodní silniční nákladní dopravě (viz shrnutí );
4. nařízení (ES) č. 1013/2006 o přepravě odpadů (viz shrnutí );
5. směrnice 2008/68/ES o pozemní přepravě nebezpečných věcí (viz shrnutí );
6. směrnice (EU) 2016/797 o interoperabilitě železničního systému (viz shrnutí );
7. nařízení (ES) č. 300/2008 o ochraně civilního letectví (viz shrnutí ).
Nařízení se rovněž vztahuje na podobné požadavky na informace v příslušných vnitrostátních právních předpisech (uvedených v části B přílohy I).
Elektronické informace o nákladní dopravě (eFTI)
Elektronické informace o nákladní dopravě (eFTI) jsou souborem prvků údajů zpracovaných elektronicky pro účely výměny regulačních informací mezi hospodářskými subjekty (zejména společnostmi zapojenými do nákladní dopravy a logistiky) a mezi hospodářskými subjekty a příslušnými orgány.
Hospodářské subjekty nemají povinnost zpřístupnit příslušnému orgánu regulační informace v elektronické podobě. Pokud se však hospodářské subjekty rozhodnou zpřístupnit tyto informace elektronicky, musí:
-
používat údaje zpracované na certifikované platformě eFTI a případně certifikovaným poskytovatelem služeb eFTI,
-
zpřístupnit údaje ve strojově čitelném formátu pomocí ověřeného a zabezpečeného připojení ke zdroji údajů platformy eFTI a v případě, že jsou údaje vyžádány pro kontrolu, sdělit orgánům jedinečný identifikační odkaz na tyto údaje,
-
na požádání příslušného orgánu předložit na místě údaje ve formátu čitelném pro člověka na zařízení subjektu.
Příslušné orgány musí:
-
přijímat regulační informace zpřístupněné subjekty v elektronické podobě,
-
přijímat regulační informace o přepravě odpadů bez nutnosti souhlasu podle nařízení (ES) č. 1013/2006,
-
mít možnost elektronicky přistupovat k údajům eFTI poskytovaným subjekty a zpracovávat je,
-
poskytnout úřední validaci, například razítka nebo osvědčení, elektronicky, pokud je tato validace požadována jako součást regulačních informací.
Příslušné orgány, poskytovatelé služeb eFTI a subjekty musí zachovávat důvěrnost obchodních informací a zajišťovat, aby přístup k nim a jejich zpracování byly možné pouze v oprávněných případech.
Soubory údajů eFTI, pravidla a postupy pro přístup orgánů, platforem eFTI a poskytovatelů služeb
Evropská komise musí nejpozději do 21. února 2023 přijmout akty v přenesené pravomoci nebo prováděcí akty s cílem:
-
stanovit a změnit společnou sadu údajů eFTI a dílčí sady údajů tak, aby odrážely příslušné požadavky na regulační informace, které:
- specifikují definici a technické charakteristiky pro každý prvek údajů,
- zohlední příslušné mezinárodní úmluvy a právo Unie,
- usilují o zajištění interoperability s příslušnými mezinárodně uznávanými datovými modely,
-
stanovit společné postupy a podrobná pravidla pro přístup příslušných orgánů k platformám eFTI s cílem:
- zlepšit efektivitu správních postupů,
- minimalizovat náklady na dodržování předpisů, a to jak pro dotčené hospodářské subjekty, tak pro příslušné orgány.
Platformy eFTI používané pro zpracování regulačních informací musí poskytovat funkce, které zajistí, aby:
-
zpracování osobních údajů bylo v souladu s právními předpisy o ochraně údajů,
-
obchodní údaje zůstaly důvěrné,
-
příslušné orgány měly přístup k údajům a mohly je zpracovávat v souladu s přijatými specifikacemi,
-
subjekty mohly zpřístupnit informace příslušným orgánům,
-
bylo možné vytvořit jedinečný elektronický identifikační…