3.3.2
Kabotáž v silniční nákladní dopravě ve státech EU a
Švýcarsku
Ing. Ladislav Němec, Ing. Jiří Miletín a kolektiv
autorů
NahoruEU
Nová pravidla pro kabotáž na území EU, účinná od 14. 5.
2010
Pojem kabotáž znamená dočasné provádění přeprav mezi dvěma místy na
území jednoho a téhož státu dopravcem, který v onom státě nemá sídlo. Vzhledem
k nejasnostem, které kolem výkladu pravidel byly, Evropský parlament v dubnu
2009 schválil nové nařízení EP a Rady (ES) č. 1072/2009 ze dne 21. října 2009,
o společných pravidlech pro přístup na trh mezinárodní silniční nákladní
dopravy, které sjednocuje výklad dočasnosti pro provádění kabotážních přeprav
ve státech EU. Od 14. května 2010 jsou účinná nová pravidla pro kabotáž, dle
kterých je možné v návaznosti na mezinárodní přepravu věcí z jiného členského
státu nebo ze třetí země do hostitelského členského státu provést po dodání
nákladu s týmž vozidlem maximálně 3 kabotážní (vnitrostátní) přepravy. Tyto
kabotážní přepravy musí být uskutečněny do 7 dnů od poslední vykládky
navazující na mezinárodní přepravu. Dále je možné v uvedené lhůtě 7 dnů provést
některé nebo všechny kabotážní jízdy v jakémkoliv členském státě za podmínky,
že budou omezeny na jednu kabotážní operaci na členský stát ve lhůtě tří dnů
ode dne, kdy vozidlo vstoupí bez nákladu na území tohoto členského státu (tzn.
pokud v tomto státě nevyloží po mezinárodní přepravě, může dopravce vykonat jen
jednu kabotážní přepravu nejpozději do 3 dnů od vstupu na území). Dopravce musí
předložit jasné důkazy o mezinárodní přepravě, během níž přijel do
hostitelského členského státu, a o každé návazné kabotáži, kterou v něm
uskutečnil.
Nařízení dopravci stanoví důkazní břemeno…