9.3 Celovozové zásilky, malovozové zásilky, dokládky, sběrná služba
Ing. Leo Tvrdoň, Ph.D., ALog., Ing. Jaroslav Bazala, Ph.D., ALog. a kolektiv autorů
Nahoru Síť překladišť a systém distribuce
Regionální sklady (překladiště - angl. hub) se nejčastěji používají pro sdružování zbožových proudů pro region. Zboží určené pro jednoho konkrétního zákazníka je ve skladě konsolidováno a zákazníkovi dopraveno plně naloženým vozidlem v rámci tzv. lokálních distribučních okruhů pokrývajících konkrétní městskou oblast. Tento způsob konsolidace zásilek se vyznačuje především tím, že využívá větších vozidel, a tím omezuje celkový počet jízd nákladních vozidel a snižuje celkovou intenzitu dopravy - zejména je žádoucí v centrálních částech měst.
Některé společnosti provozující nákladní přepravu se specializují na doručování zboží, kde je kritériem minimalizace času transportu - tzv. save-time systém (úsporný na čas). Zboží je v tomto případě dopraveno do skladu dopravce, kde proběhne jeho konsolidace. Bezprostředně následuje naložení na vozy dopravce a podle předem připravených distribučních schémat je zboží doručeno koncovému zákazníkovi. Výhoda spočívá v tom, že dopravce zná dokonale místní podmínky a dokáže si cestu naplánovat takovým způsobem, aby minimalizoval čas potřebný na přepravu a zároveň i vynaložené náklady.
Další formou možné realizace dopravy je sdružování aktivit přepravních společností provozujících nákladní dopravu v regionu. Tento způsob zajišťování nákladní dopravy je rozvíjen ve velkých městech a jeho uvedení do života závisí do značné míry na politice regionálního zastupitelstva města. Nazývá se citylogistika a jeho podstata spočívá v tom, že na jednom území se přepravní společnosti provozující nákladní dopravu domluví na spolupráci při svozu a rozvozu v městských oblastech, a zvýší tak využití vozidel a produktivitu činností. Na základě interních dohod mezi přepravními společnostmi je zboží soustřeďováno na společném místě a následně dopravováno jednotlivým zákazníkům.
Tento způsob konsolidace s sebou přináší především:
-
lepší kvalitu doručování,
-
snížení počtu jízd vozidel,
-
snížení počtu ujetých kilometrů,
-
lepší využití kapacity vozidel,
-
méně prostojů vozidel,
-
snížení spotřeby PH,
-
snížení negativních ekologických a sociálních dopadů plynoucích z provozu silniční dopravy.
Nahoru Multimodální logistická centra (MLC) a Lehké průmyslové zóny (LPZ)
Z důvodu zefektivnění a urychlení vzájemných vztahů v přepravním řetězci začala vznikat tzv. logistická centra. Logistické systémy řízení oběhu zboží (skladování, balení, označování, konsolidace a rozdružování zásilek, překládání, distribuce a přeprava) nemohou být realizovány bez stabilních a funkčních přepravních systémů. Přeprava se tak stává integrujícím prvkem logistických systémů.
Logistická centra lze charakterizovat takto:
-
modalita dopravy a dopravních výkonů (napojení na nejméně 2 druhy dopravy a převádění výkonů z přetížených dopravních sítí na méně využívané dopravní sítě),
-
pokrytí regionu logistickými službami,
-
podnikatelská činnost (vytváření přidané hodnoty u zboží, které prochází logistickým centrem).
Charakteristika Multimodálního logistická centra (MLC) z hlediska přepravy zboží:
-
poloha na významných trasách zbožových proudů,
-
je k němu možný přístup minimálně 2 druhů dopravy,
-
blízkost a snadné napojení na hlavní vnitrostátní a mezinárodní trasy,
-
velký potenciál místního trhu v oblasti přepravy,
-
dostatek ploch pro manipulaci se zbožím a manipulační technika.
MLC výrazně rozšiřují dosavadní funkci překladišť zboží mezi různými druhy dopravy a zmenšují podíl lidské práce. V porovnání s klasickým zasilatelstvím přináší zákazníkovi vyšší efektivitu - např. minimalizaci nákladů spojených se stavem zásob v distribučním řetězci.
MLC může plnit i funkci centra doplňkových služeb - např. zařízení pro stravování, obchody do 100 m2, zdravotnická zařízení, administrativní a provozní zázemí, sklady, myčky a servisy, průmyslové aktivity a jiné služby související se službami MLC, odpadové hospodářství, komunikace místního významu pro pěší, cyklisty a motorová vozidla, garáže, parkoviště, veřejná hromadná osobní doprava.
Jako nepřípustné využití ploch MLC patří stavby pro bydlení, stavby pro občanskou vybavenost, sport a relaxaci, stavby pro průmyslovou výrobu a zemědělství.
Lehké průmyslové zóny (LPZ) - jako specifická forma MLC - zajišťují zejména podporu výrobním aktivitám v…