dnes je 5.10.2024

Input:

Návrh novely nařízení vlády o výši časových poplatků a sazeb mýtného

20.8.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.9
Návrh novely nařízení vlády o výši časových poplatků a sazeb mýtného

Ministerstvo dopravy

Předkládaný, stručný a monotematický návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 240/2014 Sb., o výši sazeb mýtného, slevě na mýtném a výši odměny za poskytování evropské služby elektronického mýtného, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "návrh nařízení vlády") provádí zmocnění obsažené v § 46 odst. 1 ve spojení s § 22 odst. 5 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon o pozemních komunikacích"). Dle těchto zákonných ustanovení stanoví vláda svým nařízením výši sazeb mýtného.

Podle § 20 odst. 1 zákona o pozemních komunikacích podléhá zpoplatnění užívání pozemní komunikace, kterou určí prováděcí právní předpis a která je označena dopravní značkou označující zpoplatnění, stanoveným druhem motorového vozidla. Užívání vybraných pozemních komunikací je přitom podle § 20 odst. 2 téhož zákona zpoplatněno mýtným a časovým poplatkem. Zatímco v případě mýtného se zpoplatnění stanoví podle typu vozidla a ujeté vzdálenosti po zpoplatněné pozemní komunikaci, v případě časového poplatku se zpoplatnění stanoví podle časového období užívání zpoplatněné pozemní komunikace. Úhradě mýtného podléhá podle § 22 odst. 1 zákona o pozemních komunikacích užití zpoplatněné pozemní komunikace silničním motorovým vozidlem nejméně se čtyřmi koly, jehož největší povolená hmotnost činí více než 3,5 tuny.

Podle § 22 odst. 1 zákona o pozemních komunikacích se mýtné ukládá za účelem dosažení návratnosti nákladů vynaložených na zpoplatněné pozemní komunikace a externích nákladů. Externími náklady se rozumí náklady vyvolané při provozu vozidel v systému elektronického mýtného na zpoplatněných pozemních komunikacích, a to znečištěním ovzduší, hlukem a emisemi CO2.

Klíčové zákonné pravidlo, jež nařízení vlády č. 240/2014 Sb., o výši sazeb mýtného, slevě na mýtném a výši odměny za poskytování evropské služby elektronického mýtného, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "nařízení vlády č. 240/2014 Sb.") respektuje, je obsaženo v § 22 odst. 2 zákona o pozemních komunikacích. Dle tohoto ustanovení jsou sazby mýtného rozlišeny podle kategorie vozidla, počtu náprav a hmotnosti vozidla nebo jízdní soupravy, kategorie pozemní komunikace a dále emisní třídy EURO vozidla a emisní třídy CO2 vozidla, jde-li o části mýtného ukládané za účelem dosažení návratnosti některých externích nákladů.

Takto popsaná právní úprava je v zákoně o pozemních komunikacích obsažena v návaznosti na přijetí zákona č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů. Tímto zákonem bylo mýtné definováno jako finanční prostředek k dosažení návratnosti nového typu externích nákladů, kdy vedle nákladů vyvolaných znečištěním ovzduší a hlukem byly nově do mýtného zahrnuty i náklady vyvolané emisemi CO2 vozidel. Vnitrostátní právní úprava přitom odpovídá požadavkům směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/362 ze dne 24. února 2022, kterou se mění směrnice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EU) 2019/520, pokud jde o výběr poplatků pro vozidla za užívání určitých pozemních komunikací (dále jen "směrnice (EU) 2022/362"). Tato směrnice člení mýtné na poplatek za pozemní komunikace (poplatek stanovený k dosažení návratnosti nákladů vzniklých v členském státě Evropské unie na stavbu, údržbu, provoz a rozvoj související s danými pozemními komunikacemi), poplatek za kongesci (není v České republice zaveden, což unijní právní úprava umožňuje) a poplatek za externí náklady (poplatek stanovený k dosažení návratnosti nákladů souvisejících se znečištěním ovzduší provozem, hlukem z provozu nebo emisemi CO2 z provozu). Zavedení nové složky mýtného spočívající v zohlednění nákladů vyvolaných emisemi CO2 je přitom výrazem důslednějšího uplatňování zásady "znečišťovatel platí" a "uživatel platí", na nichž je založeno výkonové zpoplatnění pozemních komunikací. Současně má přispět jako motivační faktor k pořizování vozidel s nízkými a nulovými emisemi.

Výše popsané zákonné změny, navazující na změny na úrovni unijního práva, byly provedeny do nařízení vlády č. 240/2014 Sb. jeho novelou účinnou k 1. březnu 2024 (nařízením vlády č. 40/2024 Sb.). Touto novelou došlo ke změně kritérií pro rozlišení sazeb mýtného, kdy novým kritériem pro rozlišení sazeb mýtného se stala emisní třída CO2 vozidla, kterou u všech vozidel v systému elektronického mýtného určí provozovatel systému elektronického mýtného v souladu s vyhláškou č. 470/2012 Sb., o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným, ve znění pozdějších předpisů. Předmětnou novelou došlo rovněž ke stanovení nové výše sazeb mýtného, a to jejich dílčím navýšením. Již v odůvodnění návrhu uvedené novely nařízení vlády č. 240/2014 Sb. bylo uvedeno, že zavedení čtvrté složky mýtného (vybírané za účelem návratnosti nákladů souvisejících s emisemi CO2 vozidel) nabízelo u některých kategorií vozidel i významně vyšší prostor pro navýšení mýtných sazeb, ke kterému však předkladatel nepřistoupil. Limity poplatku stanoveného k dosažení návratnosti nákladů souvisejících s emisemi CO2 z provozu stanoví příloha směrnice (EU) 2022/362 a právě v rámci těchto limitů navrhuje předkladatel další dílčí navýšení mýtných sazeb.

Předložený návrh nařízení vlády tedy obsahuje zvýšení sazeb mýtného za užívání dálnic a silnic I. třídy. Zvyšována je přitom fakticky jen složka mýtného, která je ukládána za účelem dosažení návratnosti nákladů vyvolaných při provozu vozidel v systému elektronického mýtného na zpoplatněných pozemních komunikacích emisemi CO2. U ostatních složek mýtného navýšení navrhováno není. Oproti stávajícím mýtným sazbám dojde v případě přijetí návrhu nařízení vlády s účinností od 1. ledna 2025 k navýšení mýtných sazeb nanejvýš v rozsahu 5 %.

K navrženému navýšení přitom nedochází u všech vozidel v systému elektronického mýtného. Zaprvé, navýšení není navrhováno u vozidel kategorie M2 (tedy motorových vozidel s více než osmi místy k sezení kromě místa k sezení řidiče a s maximální hmotností nepřevyšující 5 tun) a M3 (motorových vozidel s více než osmi místy k sezení kromě místa k sezení řidiče a s maximální hmotností převyšující 5 tun). Zadruhé, navýšení sazeb mýtného není navrhováno u vozidel používajících jako palivo výlučně elektrickou energii nebo vodík.

Jednoznačným záměrem předkladatele je zvýšení výnosů z výběru mýtného, které jsou podle § 4 odst. 1 písm. c) zákona č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů, příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury. Finanční prostředky, s nimiž Státní fond dopravní infrastruktury hospodaří, lze zejména použít na

Nahrávám...
Nahrávám...