dnes je 5.10.2024

Input:

Kalkulování nákladů silniční dopravy

26.5.2015, , Zdroj: Verlag Dashöfer

5.6
Kalkulování nákladů silniční dopravy

Ing. Jan Tichý, Ph.D.

Výchozí předpoklady

Kalkulace nákladů na zhotovení jakéhokoliv výrobku či poskytnutí služby (v našem případě za službu pokládejme dopravu a přepravu zboží či osob) je vždy založena na několika základních pravidlech a informacích, bez kterých kalkulovat náklady nelze.

Před zahájením výpočtu, jehož výsledkem má být stanovení jednotkových nákladů, příp. ceny dopravního výkonu, je nutné, aby si rozpočtář (kalkulant) jednoznačně:

  • definoval kalkulační jednici;

  • rozdělil náklady podle jednotlivých druhů;

  • určil závislost nákladů na objemu produkce;

  • stanovil vhodnou metodu rozpočítání režijních nákladů;

  • deklaroval období, na které rozvrhuje náklady (obvykle 1 rok);

  • naplánoval rozsah dopravních výkonů a dobu provozu.

Na podzim 2014 zveřejnila Fakulta dopravní ČVUT Metodiku kalkulace nákladů silniční dopravy (dále "metodika"), jejímž cílem je standardizovat postupy a minimalizovat pracnost při výpočtu nákladů na realizaci dopravních výkonů v silniční dopravě. Formou osvěty se snaží hlavně začínající dopravce upozorňovat na to, jaké náklady by měl dopravce při stanovení ceny dopravního výkonu zohlednit.

Metodika, která vznikla za odborné pomoci Sdružení autodopravců Čech a Moravy (SAČM), byla inspirována relevantními odbornými dokumenty (zejména výkazem MD (Dop) 2-04, metodickým pokynem k jeho vyplňování a dávným tarifem TR4), přičemž byla vedena snahou vytvořit zájemcům interaktivní pomůcku a odstranit některé nedostatky výše zmíněných dokumentů.

V rámci metodiky je podrobně popsán postup výpočtu jednotlivých druhů nákladů silniční dopravy s využitím excelového dokumentu " kalkulace " (např. namísto pouhého vyčíslení nákladů na pohonné hmoty uživatel metodiky zadává jednotkovou cenu pohonné hmoty a spotřebu vozidla). Výsledkem výpočtů jsou kromě celkových nákladů zejména údaje o jednotkových nákladech všech kalkulačních jednic (km výkonové, km celkové, hodiny jízdy, hodiny celkové), které lze použít pro stanovení nákladů konkrétní zakázky.

Pro čtenáře tohoto článku je k dispozici vzorová kalkulace pro fiktivní firmu DEF spol. s r. o. Společnost provozuje dopravu se dvěma vozidly, tahač (Vozidlo 1) s návěsem (Vozidlo 2) a autobus (Vozidlo 3).

Vzorová kalkulace je dostupná zde.

Kalkulační jednice

Je nutné, aby kalkulant definoval elementárního nositele nákladů, tzv. kalkulační jednici (případně více jednic), k níž bude jednotlivé náklady vztahovat. Z tohoto pohledu je v silniční dopravě důležitou veličinou doba provozu vozidla (ř. 1, list Vstupní údaje "metodiky"), která je dále rozdělena na dobu jízdy (ř. 2) a dobu stání (ř. 3), přičemž všechny 3 veličiny jsou uváděné v hodinách (hod). Další nezbytnou vstupní informací výpočtu je celkový dopravní výkon (ř. 4) – uváděný v kilometrech (km), které lze dále rozlišovat podle toho, jestli jde o kilometry výkonové (kilometry uváděné v jízdním řádu v osobní dopravě nebo ložené kilometry v nákladní dopravě, ř. 5) nebo kilometry nevýkonové (v osobní i nákladní dopravě obecně označované jako kilometry přístavné, odstavné, přejezdové či manipulační, de facto rozdíl ř. 4 a ř. 5).

Dále je potřeba si uvědomit, že dopravní prostředek s řidičem sice můžeme vnímat jako jeden dále nerozdělitelný celek, ve skutečnosti jsou však dopravní prostředek a řidiči často využíváni odlišně (např. ve vozidle pojede více řidičů anebo řidič bude vykonávat práci, aniž by k tomu potřeboval vozidlo). Jak dopravní prostředek, tak řidiče tedy musíme vnímat pouze jako část dopravního kompletu, který se po silnici pohybuje. V podobném duchu lze dále rozdělit nákladní automobil na tahač a návěs. V tomto případě by tedy dopravní komplet sestával ze tří částí (tahač + návěs + řidič) a náklady na jízdu tohoto dopravního kompletu bychom mohli počítat jako součet nákladů na Vozidlo 1 – tahač, Vozidlo 2 – návěs a nákladů na řidiče (podle potřeby ne/započítaného do tarifu vozidla).

Metodika totiž umožňuje, aby byly mzdy řidiče započteny jen k tomu vozidlu, k němuž si to kalkulant přeje, např. do nákladů provozu Vozidla 1 (tahače, který ovládá řidič) ano, ale do nákladového tarifu návěsu (v němž řidič nesedí a návěs ovládá jen nepřímo) ne – viz číselně neoznačený řádek pod řádkem č. 5.

Pro úplnost dodejme, že v názorném excelovém příkladu je uvedeno ještě Vozidlo 3, což může být třeba jiný nákladní automobil nebo třeba autobus, tedy vozidlo, které nechceme dělit (jako v případě tahače s návěsem) na 2 části.

Struktura nákladů

Dalším nezbytným krokem je stanovení struktury nákladů (seznam druhů nákladů), tj. druhové členění nákladů (viz řádky v tabulkách v excelu), jež při dané činnosti vznikají nebo které je potřeba vynaložit k realizaci dopravního výkonu.

Z hlediska kalkulace nákladů jde o manažerské členění, jež nemusí úplně korespondovat s členěním nákladů uvedeným v účetní osnově daného podniku. Toto není překážkou kalkulace, nicméně je vhodné, aby měl podnik definované "převodní můstky", které by usnadnily komunikaci mezi managementem podniku a účtárnou.

Manažerské členění nákladů není pro silniční dopravu nikde legislativně stanoveno a každý podnik si strukturu nákladů definuje sám ve svém kalkulačním vzorci. Výjimkou jsou podniky, jež provozují veřejné služby v přepravě cestujících (dříve závazek veřejné služby), které musejí respektovat strukturu nákladů uvedenou ve výkazech známých pod označením Dop (MD) 2-04. Ačkoliv jde o výkazy týkající se pouze osobní dopravy, využili jsme je při tvorbě metodiky kalkulace nákladů silniční dopravy jako jeden z podkladů bez ohledu na to, zda ji bude uživatel potřebovat pro osobní či nákladní dopravu. Nevýhodou těchto výkazů i metodického pokynu k jeho vyplnění je to, že výkaz Dop (MD) 2-04 je vlastně jen prostým přehledem nákladů v předepsané struktuře, který ale postrádá vazbu na dobu provozu a dopravní výkony vozidel, od čehož se velmi

Nahrávám...
Nahrávám...