14.5.4
Dynamická simulace: Případová studie optimalizace počtu manipulační techniky
Ing. Leo Tvrdoň, Ph.D.
Cílem projektu bylo sestavení modelu současnosti a návrh optimalizace počtu manipulační techniky.
Podkladem pro stanovení vzdálenosti a rozmístění jednotlivých výrobních zařízení byla dispozice výrobního závodu.
Materiál vstupuje do závodu v podobě válcových rolí a palet. Na paletách je zapáskován balík kartonových formátů. To vše z 98 % silniční dopravou.
Hotová výroba opouští závod na paletách rovněž silničními vozidly různých typů.
Objektová vnitrozávodová doprava je realizována zásadně vysokozdvižnými vozíky.
Na základě těchto informací a operačního průzkumu byly vypracovány, ve formě diagramů, schémat a tabulek, podklady pro vlastní optimalizaci potřebného počtu manipulačních prostředků – vozíků různých typů a technických parametrů.
Obr. Ukázka schématu jednotlivých úseků (zóna C)
V další etapě byl vytvořen dynamický model výrobního provozu, který postihuje potřeby obsluhy výroby, kde se jedná o pohyb materiálu a hotových výrobků včetně expedice.
Pro optimalizaci počtu obslužných vozíků byl sestaven dynamický model v prostředí WITNESS, který umožňuje vizualizaci práce obslužných vozíků vzhledem k potřebám plynulosti materiálového toku celou výrobou, včetně vyložení materiálu z dopravních prostředků a expedice hotových výrobků.
V modelu jsou postiženy výrobní operace související s materiálovým tokem tak aby simulace odpovídala skutečnému provozu, a umožňuje sledování a vyhodnocení statistik potřebných k optimalizaci počtu obslužných prostředků.
Vstupní soubory jsou připraveny tak, aby bylo možné měnit jejich hodnoty a provést prověření dopadu jejich změn na výrobu. V těchto souborech je možné měnit počty obslužných prostředků v jednotlivých zónách, jejich rychlost a dále operační časy u jednotlivých uzlů výroby, čímž je možné měnit potřebné množství materiálu při různé náplni…