14.4.7
Úroveň logistických služeb (SLA - Service-level agreement)
Ing. Leo Tvrdoň, Ph.D., ALog., Ing. Jaroslav Bazala, Ph.D., ALog. a kolektiv autorů
Úroveň logistických služeb (ÚLS), nebo také Servis Level Agreement (SLA) vyjadřuje kvalitativní úroveň toků. Synonyma jsou – úroveň dodavatelských služeb, logistická jakost.
Jedná se také o součást celkové jakosti poskytovaného produktu, která se projevuje v atributech pohybu produktu v prostoru a čase.
NahoruTypické ukazatele ÚLS
Typickými ukazateli ÚLS jsou:
-
Dodací lhůta - doba od vznesení požadavku až po splnění dodávky.
-
Termínová spolehlivost dodávek:
- podíl dodávek dodaných včas, zpožděných a předčasných,
- průměrná (nebo směrodatná) odchylka od sjednaných termínů dodání,
- podíl dodávek zpožděných o 1 den (týden, ...), 2 dny (týdny, ...) atd.
-
Úplnost dodávek – podíl dodávek, u nichž bylo splněno požadované množství.
-
Pohotovost dodávek:
- podíl dodávek uskutečněných ze skladu bez čekání,
- podíl odmítnutých dodávek ze skladu.
-
Bezvadnost dodávek - podíl dodávek neobsahujících neshody ve značení, balení, způsobu dopravy, místa dodání, průvodní dokumentace, neobsahujících zboží poškozené z důvodu logistiky.
-
Flexibilita reakce na neobvyklé a neočekávané požadavky.
-
Dostupnost informací pro zákazníky o rozpracovanosti zakázky a o pohybu zásilky.
Většina výše zmíněných ukazatelů se vyjadřuje v procentech nebo jako poměrové číslo. Ukazatele dostupnosti informací zpravidla vyjádříme kvalitativně, tj. buď slovně (vysoká, střední, slabá, ...) anebo počtem bodů ve zvolené hodnotící škále.
Ukazatele mohou být vztahovány buď k:
-
počtu objednávek (dodávek),
-
počtu řádků v objednávkách,
-
objednanému množství.
Každý z těchto ukazatelů má svou vypovídací schopnost, získané informace se vzájemně doplňují. Pokud je to účelné, je vhodné použít všechny tři typy vyjádření.
U ukazatele termínové spolehlivosti dodávek je potřeba nejprve přesně specifikovat, co rozumíme dodáním včas a kdy již dodávku považujeme za zpožděnou.
Zpravidla je ve smlouvě s dodavatelem stanoveno, jaké tolerance termínu dodání jsou přípustné.
Je-li uplatňován režim Just in Time, jsou tolerance malé (např. plus minus 30 minut).
U jiných dodávek může být termín sjednán méně přesně (např. "v měsíci lednu").
Pro tyto případy je v obchodním zákoníku blíže specifikováno, kdy budeme dodávku považovat za zpožděnou.
V praxi je většinou považováno nežádoucí nejen zpoždění, nýbrž i předčasné dodání, neboť způsobuje odběrateli komplikace. I tato záležitost…