dnes je 29.3.2024

Input:

4.1.1 QR kódy v logistice

5.11.2015, , Zdroj: Verlag Dashöfer

4.1.1 QR kódy v logistice

Ing. Leo Tvrdoň, Ph.D.

Vznik QR kódů

QR kód (Quick Response Code) je dvojrozměrný kód, který je obdobou čárového (EAN) kódu.

O vznik této technologie, jež má podobu černobílého čtverečku s různými vzory, se v roce 1994 zasloužili dva vynálezci z Japonska – Takayuki Nagaya a Masahiro Hara. Původní myšlenka byla doplnit zastaralé čárové kódy o nové a chytřejší tak, aby se daly využít při výrobním procesu automobilového průmyslu firmy DENSO. Nyní, po dvou desetiletích úspěšného fungování kódu, se objevitelům dostalo významného ocenění. Od Evropského patentového úřadu (EPO) totiž obdrželi v roce 2014 při předávání "Oscarů pro vynálezce" cenu popularity.

Prvotním požadavkem byl kód, který by obsahoval více informací a byl načítán rychleji. Rozšíření dosud používaného čárového kódu se jevilo jako nemožné, proto byl vynalezen nový kód s kapacitou 7 089 číslic nebo 4 296 znaků textu. QR kód umí pracovat s určitým zkreslením, dokáže kompenzovat ztrátu dat a existuje i v barevném provedení. QR kód má maticovou strukturu. Dokáže šifrovat data v podobě číslicové, alfanumerické, binární a dokonce i znaky Kanji. Patří mezi 2D kódy s vysokou kapacitou. Jeho výhodou je schopnost korekce chyb. Až 30 % plochy QR kódu může být zničeno, ale přesto jsou data obnovena. QR kódy jsou dostupné ve 40 různých čtvercových velikostech. QR kód je od června 2000 standardem ISO 18004. Na rozdíl od běžných čárových kódů umožňuje dvourozměrný kód uchovat až 4 tisíce alfanumerických znaků. Telefon s kamerou dokáže QR kód načíst a obsaženou informaci dešifrovat ve zlomku vteřiny. QR kód může být ve formě obrázku umístěn v novinovém inzerátu, ve webovém banneru, v dopise, emailu, ale i v televizním klipu. QR kód umístěný na billboardu můžete načíst z jedoucího vozu na dálnici.

V roce 2004 zaznamenala v Japonsku tato technologie nárůst popularity a v posledních letech se hojně rozšířila také do Spojených států a Evropy. Velmi důležité pro rozvoj a rozšíření QR kódu bylo jeho bezplatné poskytnutí společností DENSO, která je držitelem patentů na QR kód, všem a bez nutnosti licencování.

Dnes nás QR kódy provázejí téměř na každém kroku – v časopisech, na letácích, plakátech i vstupenkách. Své místo mají v reklamě a marketingu. QR technologii začaly zavádět také vybrané finanční instituce. Ve svých službách nabízejí QR platby, při nichž obsahuje sejmutý kód všechny potřebné platební údaje, což značně zefektivňuje a zjednodušuje platební proces.

Kódy se dají nejčastěji snímat pomocí smartphonů, které je dokážou přečíst například z tištěných médií nebo obrazovek. Smartphone vyfotografuje kód, pomocí nainstalované aplikace dojde k dekódování a převedení do podoby textu, vizitky či internetového odkazu propojujícího s on-line webovými stránkami. Další využití QR kódu přináší možnost "uložit" pod QR kód specifické informace, např. přihlašovací údaje k Wi-Fi síti, GPS souřadnice, pozvánku k události v kalendáři apod. Kódy se dají načítat také pomocí snímačů, které se využívají především v technologické výrobě a logistice.

Pro střední a východní Evropu se stala výhradním dovozcem těchto zařízení ostravská společnost GABEN. Zároveň funguje jako autorizované servisní centrum produktů DENSO.

Vyhlídky do budoucnosti při použití QR kódu jsou slibné. Smartphony jsou čím dál oblíbenější, takže načíst si kódy s informacemi může stále větší množství lidí. Spolutvůrce Masahiro Hara předpokládá, že opravdový vrchol použití těchto kódů ještě přijde. QR technologie totiž umožňují dokonalé propojení práce s informacemi.

Čtečky pro QR kódy

Ke čtení QR kódů není potřeba žádný speciální přístroj. Stačí mobilní telefon s fotoaparátem, operačním systémem Java, Symbian, Windows Mobile či IPhone a alespoň 200 kB volného místa. Software pro čtení QR kódů je k dostání na internetu jako placená aplikace nebo zdarma ke stažení na webových stránkách. Po instalaci do telefonu stačí namířit hledáček fotoaparátu na QR symbol a obsah kódu se zobrazí na displeji.

Kaywa

Čtečka Kaywa je na našem trhu nejrozšířenější. Na stránkách reader.kaywa.com je zdarma ke stažení a skrz datový kabel či bloutooth ji lze lehce nainstalovat do mobilního přístroje. Pak stačí už jen spustit aplikaci Kaywa reader, automaticky se spustí fotoaparát a po sejmutí příslušného symbolu se na displeji zobrazí obsah kódu. Na stránkách lze QR kód i vytvořit pomocí jednoduchého generátoru. Kaywa čtečka podporuje mobilní přístroje značky Nokia, Motorola, Samsung a Sony Ericsson.

I-nigma

Čtečka I-nigma je také k dostání na internetu zdarma. Její použití je stejné jako v případě Kaywa čtečky s rozdílem, že na kód stačí jen zamířit, není potřeba fotit. Je kompatibilní se spoustou výrobců – Nokia, Sony Ericsson, Mio, Motorola, Samsung, LG, Orange, Vodafone, T-Mobile, Palm a jiné. Oproti ostatním nabízí více funkcí než jen sejmutí kódu. Dokáže uchovat oblíbené QR kódy či uložit historii snímání.

V současné době existuje okolo 200 typů čárových kódů, z nichž pro oblast logistiky nejvíce vyhovují kódy mezinárodního standardu GS1. 1D kódy se svojí omezenou kapacitou nevyhovují vždy požadovaným nárokům. K zakódování čísla výrobku, šarže, dodavatele a data spotřeby by bylo

Nahrávám...
Nahrávám...