dnes je 17.6.2024

Input:

11.4.1 Kontrola zboží před vstupem do EU

26.11.2015, , Zdroj: Verlag Dashöfer

11.4.1 Kontrola zboží před vstupem do EU

Petr Škapa

V důsledku nutnosti vytvoření odpovídajících bezpečnostních opatření byla ze strany Evropské rady schválena tzv. bezpečnostní novela Celního kodexu. Na základě této novely byl od 1. 7. 2009 zaveden systém ICS (Import Control System – Security And Safety Aspects), jenž zavedl povinnost elektronického předání informací o dováženém zboží ještě před jeho samotným vstupem na území Společenství.

Tento systém zavedl doklad entry summary declaration (dále jen "ESD"), na základě kterého osoba dopravující zboží do EU informuje o tomto záměru vstupní (hraniční) celní úřad. V České republice je tímto hraničním úřadem Celní úřad Praha Ruzyně.

Data obsažená v ESD primárně slouží k provedení rizikové analýzy, na jejímž základě je určeno, zda zboží bude vpuštěno na území EU, případně zda a v jakém rozsahu bude zásilka podrobena kontrole na vstupu do EU.

Osoba podávající ESD může na základě výměny informací se vstupním CÚ obdržet následující odpovědi:

  • zboží nemá být naloženo – zákaz vstupu, nebo

  • zboží bude po příjezdu podrobeno fyzické nebo dokumentační kontrole, nebo

  • není identifikováno riziko.

Nejen vzhledem k těmto možným alternativám výsledku analýzy je rovněž nutné dodržovat lhůty pro podání ESD.

Samotné lhůty jsou stanoveny samostatně pro různý druh dopravy:

  • námořní přeprava:

a) u nákladů v kontejnerech 24 hod. před nakládkou v přístavu odeslání,

b) volně ložené a kusové zásilky 4 hod. před vplutím do přístavu EU,

  • letecká přeprava:

a) u letů na krátkou vzdálenost (méně než 4 hod.) nejpozději v okamžiku vzletu letadla,

b) u letů na dlouhou vzdálenost nejméně 4 hod. před příletem na letiště EU,

  • železniční a vnitrostátní lodní přeprava:

a) nejméně 2 hod. před příjezdem na vstupní CÚ,

  • silniční přeprava:

a) nejméně 1 hod. před příjezdem na vstupní CÚ.

Především tedy u námořní kontejnerové přepravy je nutné dbát na dodržení lhůt. V případech, kdy by jednomu kontejneru na zaoceánské lodi nebyl povolen vstup na území EU, nebylo by možné takovýto kontejner vůbec v přístavu z lodi vyložit. Tato skutečnost by celou přepravu a logistiku samotnou značně prodražila a zdržela.

Následně pak po podání ESD musí být pro zásilku vystaveno oznámení o příjezdu, tj. elektronická informace o skutečnosti, že zboží identifikované v ESD již bylo na území EU dopraveno.

V případech, kdy po podání oznámení o příjezdu není okamžitě podáno celní prohlášení k propuštění do celního režimu, musí být na takto dopravené zboží podána žádost o dočasné uskladnění v podobě souhrnné deklarace. Na základě této souhrnné deklarace je zboží dočasně uskladněno (podléhá celnímu dohledu) a vztahují se na něj opatření podmiňující přidělení celně schváleného určení ve lhůtách do 20, resp. 45 dní (u zboží přepravovaného po moři).

Dovážené zboží

Dovážené zboží podléhá celnímu dohledu od jeho vstupu na celní území Společenství a může být celními orgány podrobeno kontrole prováděné podle platných předpisů. Toto zboží podléhá celnímu dohledu do okamžiku zjištění jeho celního statusu, a jde-li o zboží, které není zbožím Společenství, pak do okamžiku změny jeho

Nahrávám...
Nahrávám...