8.3.3.5
Základní nedostatky zjišťované při provozu motorových
vozíků
Ing. Antonín Dušátko
NahoruTechnický stav
Provedení ale i vybavení motorových vozíků – jakož i přídavných
zařízení, (technický stav) zajišťující potřebnou úroveň jejich technické
bezpečnosti, je již dlouhodobě formulován v předpisech k zajištění bezpečnosti
a ochrany zdraví. Původně se jednalo o závazné ČSN. V současné době to jsou
nařízení vlády vydávaná podle zákona č. 22/1997 Sb. a na ně navazující
harmonizované ČSN. U nově dodávaných vozíků je sledováno, zda jednotlivé
výrobky (včetně jejich průvodní dokumentace) odpovídají požadavkům těchto
předpisů a tím jsou i splněny bezpečnostně technické požadavky.
Odpovídající technický stav provozovaných vozíků – ale též jejich
vhodnost pro použití v konkrétních provozních podmínkách musí zajistit jejich
provozovatel. Závadný, někdy až havarijní technický stav provozovaných vozíků
(kupř. pro nefunkčnost brzdného systému, popř. pro neupravení či nevybavení
konkrétního vozíku ve vazbě na prováděné manipulační úkony apod., ale též pro
dodatečně provedené úpravy atd.) tvoří jeden z nejzávažnějších nedostatků
zjišťovaných při jejich kontrolách (§ 4 odst. 1 zákona č. 309/2006
Sb.).
NahoruPrůvodní dokumentace
Každý nově dodávaný motorový vozík (též samostatné přídavné
zařízení) by měl být vybaven vhodnou průvodní dokumentací – zejména návodem k
použití obsahujícím údaje jak o provozu, tak i pravidelném servisu příslušného
vozíku. Neexistence návodu k použití (zejména u starších vozíků) představuje
jeden ze základních nedostatků zjišťovaných u motorových vozíků bez rozdílu (§ 102 odst. 2 zákona č. 262/2006 Sb., návazně ustanovení § 4 odst. 2
nařízení vlády č. 378/2001 Sb.).
NahoruProvozní dokumentace
Vedle průvodní dokumentace, tvořící součást dodávky každého
vozíku, jsou provozovatelé manipulačních vozíků povinni dokladovat provádění
průvodní dokumentací předepsaných servisních úkonů, údržby, oprav apod. u
provozovaných vozíků – zejména v rámci provozní dokumentace. Nevedení provozní
dokumentace, resp. jiné vhodné formy sledující předepsané činnosti, představuje
další ze základních nedostatků zjišťovaných u provozovaných vozíků (§ 102
odst. 2 zákona č 262/2006 Sb., návazně ustanovení § 4 odst. 3 nařízení
vlády č. 378/2001 Sb., s přihlédnutím k příslušným ČSN EN pro jednotlivé
druhy motorových vozíků).
NahoruZpůsob použití
Normální – výrobcem předpokládaný způsob použití jak vozíku, tak i
přídavného zařízení je popsán zejména v průvodní dokumentaci jednotlivých
vozíků. V této souvislosti je vhodné připomenout, že návod k používání mj.
obsahuje:
-
povolené a zakázané použití vozíku a přídavného zařízení,
-
bezpečnostní pokyny pro uvádění do provozu a použití
vozíku,
-
pokyny pro výcvik obsluhy,
-
požadavky na podlahy, na kterých bude vozík používán apod.
V praxi jsou ale zjišťovány způsoby provozu a použití vozíků,
které jednak neodpovídají předpokládanému způsobu použití, jednak nerespektují
zakázané použití vozíku a v souhrnu představují hrubé porušování bezpečnosti
práce a v řadě případů dokonce znamenají hazard s lidským životem (§ 102
odst. 2 zákona č. 262/2006 Sb., návazně ustanovení § 3 odst. 1 písm. a)
nařízení vlády č. 378/2001 Sb.).
Jako příklad lze uvést provoz motorových vozíků na kluzkých
komunikacích vylučujících normální ovládání vozíku, či nebezpečnou a zakázanou
přepravu osob vozíky, které toto neumožňují, nebo dokonce zvedání osob
nalézajících se na vidlici u vysokozdvižných vozíků. Pro doplnění lze uvést, že
takovéto a podobné neodpovídající způsoby provozu a použití motorových vozíků
představují nejčastější příčinu těch nejzávažnějších nežádoucích událostí
dlouhodobě vykazovaných v jejich úrazové dokumentaci.
Pro provoz vozíků jsou důležité plochy, po kterých vozíky jezdí.
Při dozoru jsou zjišťovány podstatné nedostatky právě u ploch určených k
provozu vozíků.
NahoruOrganizační zajištění
Zaměstnavatelé nemají stanoveny termíny kontrol, údržby a oprav
pracovních ploch a komunikačních tras určených k pojezdu a pracovnímu nasazení
manipulačních vozíků (§ 2 odst. 1 písm. e) zákona č 309/2006 Sb. návazně
ustanovení § 3 odst. 4 písm. a) nařízení vlády č. 101/2005 Sb.).
Nejsou určeny osoby odpovědné za provádění kontrol, údržby a oprav
pracovních ploch a…