dnes je 9.12.2024

Input:

Využívání a zneužívání pojmu "postupný dopravce"

15.9.2015, , Zdroj: Verlag Dashöfer

6.4.7
Využívání a zneužívání pojmu "postupný dopravce"

Mgr. Tomáš Roubal

V soudních sporech týkajících se mezinárodních silničních přeprav – zvláště v situacích, kdy žalovaný dopravce může namítat, že žalobní nárok proti němu uplatňovaný je již promlčen z důvodu uplynutí jednoroční promlčecí lhůty stanovené ustanoveními čl. 32 Úmluvy CMR – má žalobce často snahu poukazovat buď na to, že žalovaný dopravce jednal hrubě nedbale ve smyslu čl. 29 Úmluvy CMR, a/nebo na to, že na případ předmětné přepravy se vztahuje ustanovení čl. 39 odst. 4 Úmluvy CMR týkající se přeprav prováděných postupně několika silničními dopravci, které pro případy postupných dopravců (tj. pro situace, kdy může jít o postupné spory mezi jednotlivými provádějícími dopravci) stanovuje, že jednoroční promlčecí doba začíná běžet až dnem nabytí právní moci konečného soudního rozhodnutí, kterým byla stanovena výše náhrady škody, a není-li takové rozhodnutí, až dnem skutečného zaplacení náhrady.

Důvody takových snah žalobce o využití či konstruování jednoho či obou těchto tvrzení (tj. tvrzení o hrubé nedbalosti dopravce a/nebo tvrzení, že v daném případě se jednalo o přepravu prováděnou postupně několika silničními dopravci) jsou zcela zřejmé – zachránit si promlčecí lhůtu, resp. zabránit tomu, aby soud došel k závěru, že uplatňovaný žalobní nárok je již promlčen.

V těchto situacích se tak samozřejmě stávají významnými odpovědi na otázky:
Kdy jde o přepravu prováděnou postupně několika dopravci? Kdy je dopravce v pozici postupného dopravce? A především: Byla či nebyla konkrétní předmětná přeprava přepravou prováděnou postupně několika dopravci?

Pokusme se přiblížit a více vyjasnit otázku, kdy jde a kdy nejde o přepravu prováděnou postupně několika dopravci.

Za tímto účelem bude užitečné:

  • připomenout si smysl a kontext kapitoly VI. Úmluvy CMR s nadpisem "Ustanovení o přepravě prováděné postupně několika dopravci" včetně důvodu, proč zákonodárci Úmluvy CMR stanovili specificky pro tyto případy počátek promlčecí lhůty výše již zmíněným ustanovením čl. 39 odst. 4 Úmluvy CMR;

  • poukázat na definici (na znaky) "přepravy prováděné postupně několika silničními dopravci" v článku 34 Úmluvy CMR, jenž uvádí celou kapitolu VI. Úmluvy CMR.

Ad A)

Problematiku "postupných dopravců" – tj. přeprav prováděných na základě jediné přepravní smlouvy postupně několika dopravci – je namístě přiblížit tímto exkurzem:

Jde o problematiku s určitou "historickou" souvislostí – a právě proto ji současná odborná veřejnost i soudy nezřídka vnímají nesnadno, což se, bohužel, projevuje také v určité nejednotnosti přístupů a judikátů soudů jednotlivých evropských zemí při jejich odůvodněních oprávněnosti či neoprávněnosti uplatňování ustanovení kapitoly VI. Úmluvy CMR.

Situaci je proto třeba blíže osvětlit:

Úmluva CMR je z roku 1956 a vznikala v situaci "železné opony", tj. v situaci politicky i hospodářsky rozdělené Evropy, kdy dopravci z "Východu" měli často velmi omezený počet přepravních, pasových, vízových a dalších povolení do zemí "Západu" (a naopak).

Přesto zákonodárci Úmluvy CMR chtěli a měli na mysli zajistit mezinárodní obchodní výměnu zboží po silnici mezi "Východem" a "Západem". To se jim i přes zmíněné "bariéry" úspěšně podařilo právě ustanoveními kapitoly VI. "o přepravách prováděných postupně několika dopravci".

Mezinárodní silniční přepravy prováděné podle čl. 34 Úmluvy CMR na základě jediné přepravní smlouvy postupně několika silničními dopravci probíhaly tak, že např. při přepravě zboží z Československa do Francie či Španělska (či jinam "na Západ"), československý dopravce, který měl povolení např. do Německa, ale už nikoliv či velmi omezeně do dalších zemí, dopravil svým vozidlem a řidičem návěs se zbožím na hranice Německa a Francie, kde došlo buď k "přepřahu" vozidla a řidičů k návěsu se zásilkou nebo k přeložení zásilky na vozidlo dalšího dopravce. Další postupný dopravce (např. německý, francouzský či jiný) pokračoval v přepravě. Těchto "přepřahů" či přeložení zásilky na vozidlo dalšího dopravce mohlo být a často bylo při jedné takto prováděné přepravě několik.

Právě pro tyto situace, kdy byli účastníky jediné přepravní smlouvy objednavatel přepravy a několik dopravců, kteří postupně, formou "přepřahů" nebo přeložení zásilky na vozidlo dalšího postupného dopravce, prováděli mezinárodní silniční přepravu, vytvořili zákonodárci Úmluvy CMR zvláštní promlčecí režim pro uplatňování postihů mezi jednotlivými

Nahrávám...
Nahrávám...