Evropská komise vydala prováděcí nařízení, kterým se stanoví společný vzorec pro výpočet hodnocení rizika dopravních podniků.
V Úředním věstníku EU vyšlo prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/695 ze dne 2. května 2022, kterým se stanoví prováděcí pravidla ke směrnici Evropského parlamentu a Rady 2006/22/ES, pokud jde o společný vzorec pro výpočet hodnocení rizika dopravních podniků.
Vydáno: 3. 5. 2022
Účinné od: 23. 5. 2022
Vnitrostátní systémy hodnocení rizika zavedené členskými státy za účelem lepšího zacílení kontrol na dopravce s vysokým hodnocením rizika vycházejí z různých vnitrostátních metod výpočtu. To brání srovnatelnosti a výměně informací o bodovém hodnocení rizik v souvislosti s přeshraničním vymáháním.
Ustanovení čl. 9 odst. 1 druhého pododstavce směrnice 2006/22/ES vyžaduje, aby Komise prostřednictvím prováděcích aktů stanovila společný vzorec pro výpočet hodnocení rizika dopravce.
Společný vzorec má přihlížet k počtu, závažnosti a četnosti výskytu porušení a k výsledkům kontrol, při kterých nebyla zjištěna žádná porušení, jakož i k tomu, zda dopravce používá ve všech svých vozidlech inteligentní tachograf v souladu s kapitolou II nařízení (EU) č. 165/2014.
Společný vzorec pro výpočet hodnocení rizika podniku má významně přispět k harmonizaci postupů prosazování práva v celé Unii tím, že zajistí, aby se se všemi řidiči a dopravci zacházelo stejně, pokud jde o kontroly a sankce podle platných pravidel Unie.
Celkové hodnocení rizika dopravního podniku se vypočítá podle tohoto společného vzorce:
Kde:
R |
— |
celkové hodnocení rizika dopravce |
n |
— |
počet porušení daného typu na individuální kontrolu (všechny druhy kontrol). |
i |
— |
individuální kontrola |
v |
— |
vážené skóre podle typu/závažnosti protiprávního jednání (MI/SI/VSI/MSI) |
MSI |
— |
„most serious infringement“ (nejvážnější porušení) |
VSI |
— |
„very serious infringement“ (velmi závažné porušení) |
SI |
— |
„serious infringement“ (závažné porušení) |
MI |
— |
„minor infringement“ (méně závažné porušení) |
N |
— |
počet vozidel kontrolovaných během individuální kontroly |
r |
— |
celkový počet kontrol dopravce |
g |
— |
vážení pro použití inteligentního tachografu podle kapitoly II nařízení (EU) č. 165/2014 |
Dopravci budou na základě svého skóre zařazeni do těchto rizikových pásem:
- provozovatelé, u nichž nebyly provedeny žádné kontroly (šedé pásmo)
- 0–100 bodů: provozovatelé s nízkým rizikem (zelené pásmo)
- 101–200 bodů: provozovatelé se středním rizikem (oranžové pásmo)
- 201 bodů nebo více: provozovatelé s vysokým rizikem (červené pásmo)