dnes je 5.10.2024

Input:

Problematika "přeprodávání" přeprav

11.8.2015, , Zdroj: Verlag Dashöfer

6.4.2
Problematika "přeprodávání" přeprav

Mgr. Tomáš Roubal

Věta "Já nic, já jen zasílatel (zprostředkovatel) aneb velký omyl" dobře vystihuje jak častý pocit dopravce, tak právní realitu v situacích, kdy dopravce zajistil jím přijatou objednávku přepravy od svého příkazce tím, že svým jménem a na svůj účet objednal u dalšího dopravce (tzv. poddopravce) provedení předmětné přepravy a při této přepravě prováděné poddopravcem došlo k poškození nebo k částečné či dokonce úplné ztrátě přepravované zásilky či k nedodržení stanoveného termínu jejího dodání řádnému příjemci.

To, že se dopravce v zájmu realizace obchodu snaží vyhovět svému klientovi (příkazci) i tehdy, nemá-li sám aktuálně volné vlastní kapacity vozidla či řidiče, a to zajištěním dané přepravy smluvním poddopravcem, je samo o sobě legálním a běžným postupem.

Případné nesnáze dopravce spojené s tímto postupem mohou vzniknout především tehdy, jestliže při přepravě provedené poddopravcem došlo k výše zmíněným škodám – k poškození či ztrátě zásilky, nebo k nedodržení stanoveného termínu jejího dodání příjemci. Vzhledem k tomu, že v průměru se hodnoty přepravovaných zásilek neustále navyšují, je také zřejmé to, že v případech škodných událostí jsou často ve hře vysoké částky odškodňovacích nároků.

Jakkoliv mívá dopravce při vzniku škody, který svým jménem a na svůj účet zajistil dalším svým poddopravcem provedení u něj objednané přepravy, subjektivně za to, že škodu nezavinil, měl by si být velice dobře vědom toho, že vůči svému příkazci za takto vzniklou škodu objektivně odpovídá. S vědomím této významné právní skutečnosti by měl ve vlastním zájmu jednat tak, aby rizika vlastní náhradové povinnosti v případě škody předem minimalizoval.

Také firma, jež se sama označuje jako zasílatel a která třeba nemá ani jedno vozidlo či řidiče, se svým jednáním velmi často dostává do právní pozice odpovědného dopravce. Do právního postavení odpovědného dopravce by se nedostala v zásadě pouze tehdy, pokud by byla pouhým "čistým zprostředkovatelem" - tj. pokud by uzavírala, jako zprostředkovatel, přepravní smlouvu s dopravcem jménem a na účet osoby, pro niž je jako zprostředkovatel činná. Pak by se její odpovědnost a samozřejmě také její odměna řídila tím, že odpovídá pouze za řádný výběr dopravce a za řádné uzavření přepravní smlouvy s ním, nikoliv však za výsledek přepravy. Zásadními právními předpoklady zprostředkovatelské smlouvy je, že zprostředkovatel činí výběr dopravce a uzavření přepravní smlouvy s ním jménem svého příkazce a na jeho účet a že je mu povinen sdělit, u jakého dopravce a za jaké přepravné přepravu obstaral. Takovému zprostředkovateli pak náleží pouze zprostředkovatelská odměna (odměna za zprostředkování). Vzhledem k této charakteristice bývá z obchodních důvodů zprostředkovatelská smlouva v dopravním obchodě využívána spíše jen výjimečně. V silniční nákladní dopravě je nejčastěji využívána především smlouva o přepravě věci (přepravní smlouva). Proto se dále zprostředkovatelskou smlouvou již nezabýváme.

Je namístě též upozornit na věcnou nesprávnost často používaného termínu "přeprodání přepravy". Tento slovní termín většinou naprosto neodpovídá realitě jednání dopravce. Je třeba si jasně uvědomit, že v případech, o nichž je zde řeč, kdy dopravce svým jménem a na svůj účet objednává u dalšího dopravce provedení přepravy, kterou předtím u něj objednal jeho vlastní příkazce, dalšímu dopravci (poddopravci) přepravu neprodává ani nepřeprodává a nadále zůstává odpovědným vůči svému příkazci za její řádné provedení.

Jak reálně může dopravce minimalizovat svá rizika, zajišťuje-li provedení přepravy svým jménem a na svůj účet poddopravcem?

Byť to nebývá snadné, je především žádoucí:

  • Používat, pokud možno, spolehlivé poddopravce. Nejlépe takové, s nimiž máte vlastní dlouhodobou dobrou zkušenost, nebo alespoň ty, o nichž máte spolehlivé dobré reference. V této souvislosti je třeba si uvědomit, že provozované a používané databáze dopravců nemohou nést a nenesou odpovědnost za věrohodnost a spolehlivost dopravní firmy, která jim ke zveřejnění poskytla své údaje.

  • Ověřit si v objednávce přepravy, kterou jste obdrželi, zda vám váš příkazce nezakázal použití poddopravce. Nerespektování tohoto zákazu by v případě sporu mohlo být soudem hodnoceno jako vaše hrubá nedbalost.
    Je namístě být si vědomi praktických důsledků toho, shledá-li soud vaše jednání jako hrubou nedbalost. Např. toho, že při ztrátě přepravované zásilky bude částka vaší náhradové povinnost stanovována nikoliv na základě základní odpovědnosti dopravce podle čl. 23 odst. 3

Nahrávám...
Nahrávám...