dnes je 26.4.2019
Input:

Postponement, neboli odklad diferenciace produktů

17.1.2019, , Zdroj: Verlag Dashöfer

7.12.3 Postponement, neboli odklad diferenciace produktů

Ing. Leo Tvrdoň, Ph.D., ALog., Ing. Jaroslav Bazala, Ph.D., ALog. a kolektiv autorů

Co je to postponement

Strategie postponementu je zaměřena na prevenci vůči složitosti.

Postponement je anglický výraz pro odložení (odklad, odsunutí, posunutí) nějaké činnosti na pozdější dobu.

V logistice chápeme postponement jako odložení diferenciace produktů na co nejpozdější dobu. Znamená to, že při vytváření produktů se snažíme procesy v logistickém řetězci udržovat co nejdéle v zákaznicky neutrálním stavu. Meziprodukty můžeme vyrábět ve větších dávkách, a tím dosahovat nákladových efektů plynoucích z velkého objemu. Tyto zákaznicky neutrální meziprodukty jsou použitelné pro různé typy finálních požadavků.

V terminologii logistického managementu jde o posunutí bodu rozpojení objednávkou zákazníka do vhodné polohy tak, aby se:

  • na jedné straně zmenšilo riziko neprodejnosti ve srovnání s výrobou hotových výrobků na sklad,

  • na druhé straně zrychlila reakce a zmenšila složitost procesů ve srovnání s čistě zakázkovou výrobou.

Myšlenka postponementu je zřejmá z obrázku.

Diferenciace v posledním okamžiku

Strategie postponementu je tedy strategií, která umožňuje adaptovat