Jak dlouho a v jakém režimu přestávek může jedno vozidlo řídit osádka 2 řidičů?
Dotaz:
Jak dlouho a v jakém režimu přestávek může jedno vozidlo řídit osádka 2 řidičů?
Odpověď:
Odpověď na otázku je potřeba hledat v nařízení (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy.
Požadavky na denní dobu odpočinku jsou uvedeny v článku 8 v bodě 5. následovně „ jsou-li ve vozidle přítomni nejméně dva řidiči, musí mít každý z nich denní odpočinek nejméně 9 hodin za každé období 30 hodin od skončení denní nebo týdenní doby odpočinku.“ Pokud se jedná o denní dobu řízení, zůstává v platnosti ustanovení článku 6. To znamená, že denní doba řízení nesmí přesáhnout 9 hodin. Nejvýše dvakrát za týden (pondělí až neděle) může být prodloužena na 10 hodin.
Požadavky na přestávku v řízení jsou obsaženy v článku 7, to znamená, že nejpozději po čtyřech a půl hodinách řízení musí následovat nepřerušená přestávka neméně 45 minut, kterou lze rozdělit maximálně na dvě části, z nichž prvá musí mít nejméně 15 minut a po ní následující přestávka délku nejméně 30 minut. Část pobytu řidiče na sedadle spolujezdce, přestože je vyznačena jako pohotovost, se počítá jako přestávka v řízení. To vyplývá z článku 4 písmeno d), kde je uvedeno „přestávka v řízení je doba, během níž nesmí řidič řídit ani vykonávat žádnou jinou práci a tato doba je určena výhradně k jeho zotavení.“ Komise EU na tuto skutečnost znovu upozornila ve svém Pokynu č. 2, kde je uvedeno „když je vozidlo řízeno více než jedním řidičem, přičemž druhý řidič sedí vedle řidiče a není aktivně nápomocen řidiči při řízení vozidla, lze dobu 45 minut pracovní pohotovosti uvedeného člena osádky považovat za přestávku.“
Závěr: Pokud jsou na vozidle nejméně dva řidiči, musí mít v intervalu 30 hodin nejméně 9 hodin odpočinek. Ve zbývajících 21 hodinách mohou 20 hodin řídit (pokud mohou využit prodloužení podle článku 6 bod 1.). Musí se však nejpozději po 4,5 hodinách vystřídat v řízení. Část pobytu na sedadle spolujezdce (například 4,5 hodiny) se počítá jako přestávka v řízení (45 minut). Ostatní doba pobytu na sedadle druhého řidiče je považována za pohotovost (3 hodiny 45 minut).