9.4.1 Modely přepravních řetězců
Ing. Leo Tvrdoň, Ph.D., ALog., Ing. Jaroslav Bazala, Ph.D., ALog. a kolektiv autorů
Nahoru Model Přepravce - Zákazník
Základní model nákladní přepravy. Je velmi dobře použitelný v těch případech, kdy má přepravce dostatečnou kapacitu k bezvýpadkovému pokrytí potřeb dopravy k zákazníkovi. Jiným vhodným uplatněním tohoto modelu jsou specifické podmínky dopravy, které není schopna garantovat 3. strana (externí poskytovatel transportu). Nicméně dnes se považuje za model do značné míry přežitý a přepravci jej nikterak aktivně nerozšiřují a neinovují.
Nahoru Model Přepravce - Dopravce – Zákazník
Tento model předpokládá smlouvy mezi dopravci a přepravci na vyšší úrovni vzájemných vztahů - tzv. aliance. Smluvní vztahy jsou založeny na dokonalé znalosti potřeb přepravce pro dopravce tak, aby služby dopravce byly maximálně zákaznicky orientované. Ze strany přepravce pak důvěra a jistá míra loajality vůči smluvnímu dopravci.
Nahoru Model Přepravce - Dopravce – Zákazník - Zprostředkovatel
Ve firmách, kde chybí kompetence k tomu, aby se oddělení nebo jednotlivci orientovali fundovaně na trhu nabídky dopravních služeb, má své opodstatnění tento model. Zprostředkovatel podle dispozit přepravce kontaktuje externí poskytovatele dopravních služeb a objektivně vybere přepravci vhodného poskytovatele dopravy tak, aby minimalizoval náklady přepravce na realizaci dopravy a docílil uspokojivý zákaznický servis garantovaný přepravcem zákazníkovi.